Customer Teasing

De moderne marketeer doet er verstandig aan als hij / zij de bestseller ‘The Game’ tot zich neemt. Nee, niet alleen lezen, maar zie de parallellen met marketing.

De lessen die Strauss (Auteur) krijgt in zijn ontwikkeling naar een regelrechte pickup artist gelden ook voor de moderne marketeer. De ‘teasing’ is essentieel in het spel. Maar de basis moet kloppen.

Zo leert Strauss dat hij er verzorgt, maar onderscheidend uit moet zien. Afwijken van de middelmaat.  Een marketeer moet datzelfde doen voor zijn product of dienst. Middelmatigheid?Middelmatigheid is niet onderscheidend, maar one in a thousand. Wil je marge maken en dus met de P van prijs effect hebben / sturen, dan mag je geen prijsvechter zijn. Dit is de basis; een verzorgd product, netjes gepresenteerd, maar wel opvallend. Een hygiëne factor as you wish.

Als daaraan is voldaan, dan komt het aan op de eerste stappen van The Game. Hierbij moet de marketeer op het juiste moment relevant zijn. Ofwel, het product of de dienst moet op het juiste moment aangeboden worden aan klanten die op dat moment erop zitten te wachten. Maar ook, het niet beschikbaar zijn als de klant er nog niet genoeg naar verlangd is een belangrijke optie. Immers, je verlangt alleen maar meer naar datgene dat je (nog) niet kan krijgen. Hier introduceer ik een nieuw begrip ‘Customer teasing’.

Customer teasing :

Customer teasing is het spel tussen wel en nog niet willen verkopen / kopen tussen klant en leverancier en wordt veel gebruikt door bijvoorbeeld Abercrombie & Fitch. Ook al is de winkel nog lang niet vol, er wordt gezorgd dat er een rij staat voor de deur. Niet een hele lange, maar lang genoeg. Wat doet die rij met de klanten? Klanten in de rij willen naar binnen, maar in sommige gevallen alleen voor het ‘winkelen’  niet om te kopen. Als je echter een kwartier hebt gewacht, dan is de kans dat je koopt 90%, en de kans dat je meerdere items koopt 54%.

 

Abercrombie & Fitch maken het nog een stapje mooier. Zij zorgen er namelijk voor dat de rij af en toe verwent wordt met een verleidelijke blik van het wasbordje en snoepje van de week. Een mannelijk en vrouwelijk model die schaars gekleed ervoor zorgen dat het wachten geen straf is. 

Zij combineren haarfijn de verzorging met de teasing.

Apple (yep again) doet hetzelfde. Haar producten zien er top verzorgd uit, de presentatie smooth as silk, en de stroom aan ‘gelekte’ informatie over een nieuw product is vergelijkbaar met het wasbordje en snoepje van de week. Je weet steeds meer over je volgende aankoop (daarover is geen twijfel) en dus is het niet erg om te wachten. Sterker nog het is de ‘tease’ die de honger naar nog meer gelekte nieuwe features en verbeteringen alleen maar aanwakkert. Rationeel weet je als consument al wanneer je het product kan kopen. Die datum verandert niet.

Ook in Nederland wordt deze customer teasing gebruikt. Alleen zijn de cases schaars. Bij de lancering van het KPN merk Hi werd wekenlang Hi geroepen, maar niemand wist wat het was. Echter na de lancering is teasing nooit weer ingezet.

Nieuwe media, sociale media, video en gerichte 1-op-1 communicatie bieden uitstekende mogelijkheden om verlangen aan te wakkeren, te stimuleren en af te remmen. Om vervolgens na de ‘tease’ volledig tegemoet te komen aan het verlangen. De apotheose, de climax, de aankoop.

Ik had deze blog ook kunnen schrijven vanuit een Argentijnse invalshoek. De parallel met de Argentijnse Tango is ook verbluffend. Maar daarvoor moet u de Argentijnse tango kennen, niet per definitie kunnen, maar wel kennen. (Bent u geteased? Gaat u nu Googlen op de Argentijnse Tango?).

John Wittmaekers – Partner bij HEUS?! Marketing

Momenteel werkt HEUS?! Marketing aan een drietal concepten die gebruik gaan maken van Customer Teasing. In de mode, in de modellenwereld en, de meest uitdagende, in de infromatievoorziening over water. Een spannende manier om klanten te betrekken bij een nieuw product en bij product vernieuwing. Wilt u weten hoe wij dat doen?

Bel ons of mail ons op info@heusmarketing.nl. Maar uiteraard kunt u ook onze tweets volgen via @Heusmarketing

 

Reageren


*