Generatie Y dilemma

Als graduate uit de generatie Y heb je het maar zwaar. Je blinkt uit in ondernemerschap, bent slag- en besluitvaardig en signaleert de ene na de andere kans en handelt er naar.
Zoals Wikipedia het omschrijft; liever uit zichzelf handelend dan passief
afwachten.

Allemaal elementen die vragen om ZZP’er-schap. Die de honger naar ‘eigen baas zijn’  en het nieuwe werken aanwakkeren.

De generatie Y wil alles, niets missen en dus geen keuzes hoeven maken. Keuzes houden namelijk in dat je het ene doet en het andere dus laat. Maar ja, de generatie Y wil alles.

Combineer dit met bovenstaande en deze generatie balanceert op de rand van een ‘meltdown’. Maar goed, alles wat je doet met overtuiging en passie houd je lang vol.

EN TOEN WAS ER CRISIS.

De nieuwe dimensie. Tijdens een crisis is het verplicht keuzes te maken. Tijdens een crisis kun je niet altijd slagvaardig zijn en vanuit jezelf handelen. Alles kost geld en vraagt resources en die zijn schaars. Dus heb je overleg  en lobby nodig en ben je dus niet helemaal meer in staat om uit jezelf te handelen. Wel kun je initiatieven nemen maar of het werkelijk tot actie komt is afhankelijk van organisatiekeuzes.
Een groot dilemma dus. Maar niet onoverkomelijk. De generatie Y moet dus leren beslissers voor zich te winnen.

Een klein ontwikkelpunt is echter dat de generatie Y even terug mag  schakelen in sociale communicatievormen. Ze hebben de support nodig
van generatie X. De grijze massa met procuratie. De tekenbevoegden. En tja… die zijn niet allemaal gewend aan sociale media, het aangaan van commitments met een DM op Twitter, het online vergaderen via Facebook en het beoordelen van clicks, funnels en het niveau van klanttevredenheid via webcare. Bij deze generatie tellen nog gewoon parameters als businesscase, profit & loss sheets, business analyses en ROI. En die worden besproken in iets ouderwets als een ‘meeting’ of een vergadering op kantoor in een suffig vergaderzaaltje, al dan niet met een powerpoint ondersteund (tja, een prezi of flashanimatie valt niet altijd even goed).

Voor de Generatie Y’er

Dus om toch de ruimte te krijgen om je eigen ding te doen, gaan we 1 stapje terug, om vervolgens als de crisis wat gestabiliseerd is deze generatie uit te faseren en 5 stappen vooruit te doen. Dus hang in there guys, het is tijdelijk. Het doel heiligt even de middelen. Maar na de crisis zal de organisatie nooit meer hetzelfde zijn.

Dan is er weer ruimte om aan de slag te gaan met passie, toewijding en vol energie. Aan de slag zonder eeuwig durende debatten en met de spirit van ‘vooruitgang’.

——–
Wilt u weten hoe u moet om gaan met uw jonge talenten uit de
generatie Y? Neem dan contact op met HEUS?! Marketing. We helpen u graag met een passende communicatiestrategie.

Ben je talentvolle Generatie Y-er? Dan heeft HEUS?! regelmatig opdrachten voor ZZP-ers als jij. Meld je dan even bij HEUS?! en werk mee aan onze netwerkorganisatie. Er is nog zoveel te doen.

——–

Reacties

  1. Zoals je ziet heb ik in tijd gelijk geeegrkn.De rellen in arabische landen zijn voedsel rellen en niet social of politiek gerelateerd; daarvoor is de combinatie islam en de doorsnee ontwikkeling niet geschikt.De nieuwe zittende macht maakt er nog een grotere puinhoop van.Onderliggende oorzaak; geen productie van enige betekenis, te weinig ontwikkeling en islam.Vandaar dat het ook naar meer arabische landen zal overslaan en dat de resultaten hetzelfde zijn

Reageren


*