Marketing is geen sales

Ik kom het veelvuldig tegen. ‘We willen graag een grootse marketing campagne doen, maar we willen zeker weten dat onze verkoop de kosten compenseert.’

Dames en heren.. misschien leren ze dat niet meer op de opleiding maar marketing is niet gelijk aan sales. Marketing maakt sales eenvoudiger, draagt bij aan de aansluiting van product of dienst bij de behoefte van de klant. En dan, dames en heren, dan hoef je het alleen nog maar te verkopen. Dat is sales.

Verdeel de rollen

Dus nee, affiliatie marketing is geen marketing, maar sales. Sales die je eigenlijk ook zelf had kunnen doen. Misschien vindt je ‘sales’ een vies woord en is verkopen een soort ziekte. Maar een ‘verkoop’  zorgt voor een inkomstenstroom en een inkomstenstroom zorgt voor winst en winst zorgt voor meer marketing en dus een nog betere match tussen vraag en aanbod. Zie hier de simpele opwaartse cirkel van het verdienen. Er is een heldere symbiose tussen deze twee, maar er is ook een duidelijk onderscheid. En de ene is niets zonder de ander. Het gaat om de taakverdeling en het vasthouden daaraan. Wie doet de marketing en wie doet de sales?

In 1 van de rollen die ik vervul gaat het wel eens mis. Dit bedrijf is uitstekend in het verkoop-gereed maken van grondstoffen. In dit geval gaat het om het identificeren van talenten die klaar zijn om geselecteerd te worden voor een baan. Dat doen we 24 uur per dag, 7 dagen per week en dus ontstaat een groot en continue verversend aanbod. In tijden dat de vraag beperkt is (crisis) wil je als marketeer het beste aanbod afstemmen op de kritische klant. En met een breed aanbod en vele criteria voor selectie kan je dus veel waarde toevoegen. Als je je de moeite getroost om … precies … te verkopen. Marketingkracht van deze organisatie is groot, maar de sales is belegd bij andere bedrijfsonderdelen. En als dan de verkoopinspanningen stagneren.. dan stagneert de hele flow.

Dit is het moment waarop ik zelf wilde gaan verkopen. Gewoon, met het goed geselecteerde product de deuren langs.

‘Wie maakt me los? IT-talenten, Electrotechnici, HBO-V-ers, in alle soorten en maten. Jong, vormbaar, en gretig om zich te onderscheiden! Wie maakt me los!?’

Maar helaas dat past niet bij de bedrijfsfilosofie, zo is me verteld. Voor mijn organisatie geen verkooprol. En dus is deze organisatie heel goed gebleven in marketing. We maken de verkoop gerede producten nog passender bij de vraag, en wachten rustig tot de verkopers langs de deuren gaan om goede marketing om te zetten in mooie verkopen.

Niets mooier dan verkoop.

Er is niets mooiers dan verkoop. Het is de levensader van een bedrijf. Zorg er dus voor dat je als bedrijf, wanneer je een grote campagne wilt gaan doen om betere marketing te bedrijven, je het salesapparaat aansluit om hierop te kapitaliseren. De ultieme beloning van goede marketing is stijgende verkoop. Dat is mooier dan elke Loekie of Effie.

Dan ontstaat de symbiose waarin sales en marketing elkaar versterken en zien we de  famous ‘businesssmile’.

‘Marketeers krijgen meer budget omdat sales meer kan verkopen, met minder moeite en met tevredener klanten. De businesssmile.’

Mijn advies: Investeer in verkoop, in verkoopbare producten en de systematiek om deze telkens weer aan te laten sluiten bij wisselende vraag uit de markt.

Zit je vast in bestaande denkrichtingen, stramienen en denkwijzen? Dan hoop ik dat jouw klanten diezelfde denkrichtingen omarmen. Want alleen dan heb je kans op een sale.

Ben je echter flexibel en bereid de verdiende euro (deels) te investeren in echte marketing. In een beter product, betere communicatie, een passende prijs en goede distributie? Vraag je dan ook even af of jouw verkopers bereid zijn ‘langs de deuren te gaan’.

Is het antwoord ja, dan weet ik zeker dat de marketingkosten worden gecompenseerd.

Misschien wel overtroffen.

John Wittmaekers

 

 

Reacties

  1. Dat ding is (zoals ik blogde) echt tof. Ligt echt aan de pesoron of je erg moet wennen. Ik moet naturlich wel wat wennen, maar ben nog geen vervelende dingen tegengekomen. En aan een fatsoenlijk MSN programma kan je wel komen, weet dat ze er zijn ;-) En ja, het is een investering, want je betaald al gauw 8x meer voor een apple product. Maar daar krijg je gewoon ook 10x meer voor terug. Simple choice :) Succes met je keuze.

  2. 5SlD66 htfvmgrnpgfb

  3. 3AGXdU , [url=http://yelywscfhohc.com/]yelywscfhohc[/url], [link=http://pttiribmpokb.com/]pttiribmpokb[/link], http://fopqiikotpco.com/

  4. Wr8540 vaufowsjdart

  5. xXYJTx aiogpzkmwpwm

Reageren


*