Rijden op diesel, maar ingehaald worden middels glasvezel

18 jaar geleden, 1997, startte ik vanuit de hogeschool een internet bedrijf. Niet alleen, maar in totale anarchie met initieel 11 medestudenten en een docent. Nadat duidelijk werd dat ondernemerschap niet voor iedereen weggelegd was onderging de club de eerste zuivering. En wat overbleef? Vier super gemotiveerde, naïeve, soms brutale, maar altijd
over optimistische internet pioniers. Vier mannen die na 18 jaar nog regelmatig elkaar opzoeken. En die nog steeds actief betrokken zijn bij de mooiste projecten.

Sorry liet me even meeslepen met de gedachten aan die pionierstijd. Das war einmahl.

En dat zeg ik met klem. Dat was eens. Niet dat er niet meer gepionierd wordt, nee dat niet. Maar in die tijd was alles nieuw. Internet. Digitale communicatie. E-mail. Ja, internet maakte geluid (het gekraak van een 14k4 modem). Alles was nieuw en niemand had het juiste antwoord, want de antwoorden moesten zich nog bewijzen. Was er een bubble? Jazeker. Maar dat kon ook niet anders, want we wisten dat er mega-successen zouden volgen. Nieuwe business cases. Alleen welke van alle nieuwe opportunity’s zo’n mega succes zou worden, dat was totaal onbekend. Dus stapten we in alles, in de hoop dat er zo’n parel bij zit. Als het mis ging hadden we het terechte excuus, dat we het niet bij het rechte eind hadden, of onze tijd vooruit waren. Niemand was ons voor geweest. We moesten het digitale wiel nog uitvinden.

 

Dat excuus hebben we anno 2014 niet meer.

En, beste ondernemers, dat is maar goed ook. U moet nu wel. Ofwel u gaat digitaal, ofwel u stopt er maar eens mee. Die twee opties heeft u. Het voortzetten van uw verouderde werkwijze, uw traditionele manier van werken, uw ‘zo hebben we het altijd gedaan’ mentaliteit is, hoe romantisch ook meer een zekerheid tot faillissement dan een zekerheid van inkomen. Ben ik te brutaal? Misschien. Maar het is niet mijn bedoeling om brutaal te zijn.

Ik spreek veel bedrijven en ik heb het geluk gehad om voor een aantal mooie organisaties te mogen werken. Heel vaak spreek ik marketeers en ondernemers die met enige trots,nee, noem het zelfverzekerdheid, vertellen dat ze ‘niet zoveel hebben met digitale marketing’, social media al helemaal niet begrijpen, en vertellen dat ze de e-mailadressen niet vragen van hun klanten, want: ‘we sturen nooit e-mail’. ‘Wij draaien al jaren op het beproefde recept. De brandstof waarop we draaien is vertrouwd en bij alle medewerkers bekend.’

Dat klinkt mooi, maar uw klanten veranderen wel of vergrijzen net zo hard als uw medewerkers. Wilt u blijven floreren dan moeten daar nieuwe klanten bij komen en die zoeken u op plekken waar u niet bent. Online, op Facebook, Twitter, Linkedin, benaderen u per e-mail, willen uw product ontvangen via PostNL, DHL, of Sandd.

Uw klanten stellen u vragen via een tweet. Praten over u via beoordelingssites en vergelijken uw aanbod op vergelijkingssites. Uw klanten benutten de mobiele app van uw concurrent om orders te plaatsen. Of u dat nu wilt of niet.

U rijdt op diesel, maar wordt ingehaald middels glasvezel.  

 

Dames en Heren, uw concurrent rijdt ‘op glasvezel’ . En met succes.

Je hoeft niet alles te weten van e-commerce, virale marketing, storytelling, SEO/SEA, Social dialogues, Customer journeys, etc. Maar je ontkomt er niet meer aan om over de basiskennis te beschikken met betrekking tot digitale marketing en sales. Elke ondernemer zou moeten weten hoe zijn proces er uitziet in een proces flow en waar kansen liggen om te digitaliseren. Elke ondernemer zou moeten weten dat zijn business ook volledig getransfereerd kan worden naar het web en wat daarin de keuzes zijn. Alleen zo lan hij of zij een bewuste keuze maken om deze weg wel of niet te bewandelen.

Een bewuste keuze maken om niet digitaal te gaan kan heel veel succes brengen. Absoluut. Waar het mis gaat is onwetendheid, gevolgd door halve keuzes. Onprofessionele probeersels, en te korte pilots. De zoon van de buurjongen, die wel even een webshopje in elkaar draait in ruil voor vier bioscoopbonnen. Een opensource e-mail programmaatje, waarin je, tegen alle privacy wetten in, alle e-mailadressen die je kan vinden laadt.

Stop daar mee. Wees geen dief van je eigen portemonee. Je werkt hard genoeg voor je centen. Zo hard dat zelfs 4 bioscoopbonnen (toch al snel €35) teveel betaald is voor iets dat niet brengt wat je ervan verwacht.

En dan de teleurstelling als het niet oplevert wat wordt beloofd. Je neemt toch de stap om iets online te doen. Je noemt het zelfs ‘e-commerce’. Je laat al je facebook en linkedin connecties weten dat je een e-shop hebt. En dan valt het resultaat tegen. Ja sterker nog, je bent zelfs van mening dat e-commerce niks oplevert. Dat online marketing niet werkt. Je klapt de laptop dicht om hem voorlopig niet meer open te doen.

Kijk eens naar Uber en Lyft in de US. Zij draaien het verdienmodel om. Zetten de klant centraal en bouwen een dienstverlening op via mobiele apps. Het werkt. En kan ook werken voor jouw taxibedrijf. Het werkt echter alleen, als je met overtuiging kiest voor de klant en je hart erin zit. Je hart en ziel zit in je bedrijf. Met passie werk je dag in dag uit aan je business. Houdt dat vuur aan, maar stook niet meer fossiel, stap over op een andere brandstof. Change the game.

Lyft Mustach

Je brandstofkeuze bepaalt niet hoe snel je gaat, het bepaalt alleen hoe lang je kan blijven rijden. Doorrijden op brandstoffen die op raken geven 1 zekerheid en dat is dat het ooit een keer ophoudt.

Voor die tijd vraag ik u, bel me. Ik kijk met u mee naar uw business, re-engineer deze op basis van een digitale versie, en laat u vervolgens weten wat de consequenties zijn. Aan u de keuze op ofwel alleen diesel te tanken, ofwel ook het glasvezel pad te kiezen.

U wint altijd, want u maakt dan in ieder geval een bewuste keuze.

Met vriendelijke groet,

John Wittmaekers

Creatieve business engineer bij HEUS?!

P.s Lyft startte deze week in 24 (!) nieuwe steden in de US.

 

 

 

 

 

Reageren


*