Winstmakende Innovatie

Ik lees af en toe een krant en regelmatig een magazine. Naast het hab-snap nieuws op het internet denk ik dat ik geïnformeerd ben. En wat las ik vandaag? Mevrouw @Neeliekroeseu zegt dat het kabinet te weinig in ICT investeert. En dat klopt. Maar wij zei ook al weer dat je honger kon bestrijden door de armen vis te geven, maar dat het beter zou zijn om de armen te leren vissen? Leer de innovatieve mens exploiteren, commercialiseren. Leer hen sales, en marketing. Al is het de basis. Want dan leer je de innovatieven onder ons hun eigen geld te verdienen en dus beschikken ze over middelen voor meer innovatie.

En Sales??? Bedroevend

Als ik kijk naar het niveau van de HBO’s op gebied van marketing, op het gebied van nieuwe media en op het vlak van ICT dan valt mijn mond vaak open. De ICT studenten op HBO niveau weten vaak niet wat modulair programmeren is. Hoe ze werkelijk object georiënteerd kunnen bouwen. Marketing en sales studenten weten niet hoe ze een Google campagne moeten opzetten. Weten niet wat SEO is en een simpel admanagement systeem is al te moeilijk. En sales??? Bedroevend. Hoe exploiteer je een webshop? They have no clue. Wat zijn hybride businessmodellen… of erger nog ‘Wat is een businessmodel?’ Vragen die geantwoord worden met een onwetende blik bij de student.

Je kan het ze niet kwalijk nemen

In mijn bedrijf lopen standaard vele stagiairs rond.

En die kan je niets kwalijk nemen. Die hebben het nooit geleerd.

Die hebben geleerd dat een promotiecampagne een brochure bevat en een wordpress-site. En hoe kan dat? Omdat de docenten fossielen van de oude tijd zijn. Niet allemaal hoor.
Maar er zijn er veel. En wat je zelf niet begrijpt ga je ook niet onderwijzen.

Beste Mevrouw Kroes, als Nederland meer innovatie in ICT wenst, dan is het zaak om te beginnen met het leren hoe je geld verdient aan innovatie. We moeten investeren in sales en marketing kennis. In mensen die contracten kunnen sluiten. Te beginnen bij de jonge generatie Y. Net als in de VOC tijd gaan we goede zaken doen, en met die goede zaken en het verdiende geld gaan we innoveren.

Zo ziet u ‘De businesscyclus is rond, en dat is gezond.’

En mocht iemand zich afvragen ‘Wat ga jij er aan doen Wittmaekers?’ dan zeg ik innoveren en hard werken, maar vooral mijn tevreden klanten nog blijer maken met meer producten en diensten. Wil je weten hoe? Volg me op twitter @wittmaekers of mail me op john@wittmaekers.com

Reageren


*